Het huidige voetbal, maar ook veel andere sporten kenmerken zich door verschillende bewegingsvormen zoals aanzetten, afremmen, sprinten, wenden, keren, draaien, kappen, springen, schieten of stoten. Dit zijn allemaal acties waarbij men met het eigen lichaam moet versnellen. Door middel van gerichte fysieke(vermogens)training kunnen sporters explosiever worden, waarbij de nadruk ligt op kracht in combinatie met snelheid.
Bij voetbaltraining wordt er veel aandacht besteed aan techniek en tactiek en te weinig aandacht besteed aan kracht (zie speerpunt 2 van de KNVB in het Winnaars Van Morgen rapport).
Veel (jeugd)voetballers kunnen hier nog winst in behalen door gericht te trainen en structureel te werken aan de algehele fysieke gesteldheid.

Fysieke training voor (jeugd)voetballers kenmerkt zich door verschillende sprong- en loopvormen en het gebruik van vrije gewichten (o.a. Olympische halter, kettlebells, sand bags, TRX, medicine balls, etc.). Deze vermogensgerichte trainingen zijn uitdagend, blessurepreventief en voornamelijk gericht op het verbeteren van de rompstabiliteit, explosiviteit, techniek en functioneel bewegen, zodat de spieren in het lichaam optimaal leren samen te werken.

Naast het trainen en begeleiden vervul ik ook een signalerende functie, waardoor ik sporters kan doorverwijzen naar (sport)fysiotherapeutische screening en begeleiding.

Explosiviteit is te trainen, tegenwoordig een wapen en vaak van doorslaggevend belang bij beslissende acties in wedstrijden.

De afgelopen 10 jaar heb ik verschillende rollen vervult als trainer, ass.trainer, conditietrainer, leider of als hersteltrainer. Ik verzorg regelmatig (gast)trainingen bij clubs of in house, en ben dan ook geregeld te vinden op de velden of sta ik gewoon langs de lijn.
 2016-05-25 15_02_20-http___www.knvb.nl_downloads_bestand_4452_winnaars-van-morgen - Internet Explorelogopct23-ronaldo